گروسی: ایران پیش از حملات، آژانس را از تدابیر حفاظتی نسبت به ذخایر اورانیوم آگاه کرده بود ترامپ: آتش‌بس خیلی خوب پیش می‌رود؛ اسرائیل خسارت‌های زیادی دید سخنگوی وزارت خارجه: حمله به پایگاه العدید دفاع مشروع بود و نباید اقدام علیه قطر محسوب شود انفجار‌های شدید در پایگاه‌های گروه‌های وابسته به دولت الجولانی در لاذقیه واکنش ایران به بیانیه شورای همکاری خلیج فارس بن گویر: اکنون زمان گشودن دروازه‌های جهنم به روی غزه است بیانیه بریکس در محکومیت تجاوز اسرائیل و آمریکا به ایران ارزیابی اطلاعاتی آمریکا: برنامه هسته‌ای ایران آسیب ندیده است ویتکاف: در حال مذاکره با ایران هستیم ایروانی در شورای امنیت: جنگ تمام‌عیار علیه ایران شکست خورد نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره آتش بس ایران و اسرائیل کرملین: قصد داریم روابط خود با تهران را بیش از پیش توسعه دهیم پزشکیان: حمله دیروز صرفاً واکنش به تجاوز آمریکا بود/ امیر قطر: اجازه اقدام از العدید علیه ایران را نمی‌دهیم درخواست فرانسه برای ورود ایران به مذاکرات سناتور آمریکایی: ضربه مرگباری به برنامه هسته‌ای ایران وارد نکرده‌ایم

تغییر محتوای کتب آموزشی در عربستان طبق خواسته واشنگتن و تل‌آویو

تغییرات ایجاد شده در محتوای کتاب‌های آموزشی در عربستان، به وضح نشان می‌دهد که این تغییرات به دستور نهادهای صهیونیستی و آمریکایی اعمال شده است.
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۸ - ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - 2022 November 01
کد خبر: ۱۵۷۱۱۰

به گزارش راهبرد معاصر، وبسایت سعودی‌لیکس در گزارشی به تغییرات در محتوای آموزشی مدارس و دانشگاههای عربستان سعودی پرداخته و به نقل از کارشناسان نوشته است که «محمد بن سلمان» به طور واضح به ابزار آمریکا و رژیم صهیونیستی در این حوزه تبدیل شده است.

طبق این گزارش، محتوا و شیوه‌های آموزشی به خصوص در حوزه دروس اسلامی و تاریخی دچار تغییرات بسیار گسترده‌ای شده است. به عقیده ناظران تغییرات ایجاد شده به هیچ عنوان مشابه تغییراتی نیست که به طور معمول در محتوای درسی در دیگر کشورها رخ می‌دهد، تا جایی که به نظر می‌رسد طرف‌های خارجی چنین فرایندی را در عربستان تقویت می‌کنند.

«فهد الغفیلی» پژوهشگر عربستانی در این باره گفت که تغییراتی که در محتوای آموزشی شاهد هستیم، یک دگرگونی ماهوی در مفاهیم و سیاست‌گذاری‌هاست و یک ویرایش ساده نیست.

او افزود: «مفاهیم جدید با اهداف سیاسی گنجانده می‌شود و محمد بن سلمان این تغییرات را به توصیه طرف‌های خارجی و در راستای اهداف اصلی که بارزترین آن از جمله تحریف اسلام واقعی، گسترش افکار غربی و تغییر دیدگاه خصومت با اسرائیلی‌ها، آن‌ها را به اجرا در آورده است».

به عقیده الغفیلی، یقیناً این تغییرات در راستای هوس‌ها و اندیشه‌های بن سلمان و نیز برنامه‌های وی برای تصاحب تاج و تخت پادشاهی است و تغییر اندیشه‌های جامعه و بیگانه ساختن مردم با ارزش‌هایشان راه را برای کنترل آن‌ها هموار می‌کند.

او تأکید کرد که امواج غرب زدگی، گشاده رویی و مماشات با صهیونیست‌ها و غرب یکی از ابزارهای بقای بن سلمان در قدرت به شمار می‌رود و این تغییرات خطرناک است.

این کارشناس عربستانی در ادامه گفت که جریان رسانه‌ای آل سعود برای توجیه این تغییرات، مدعی شده که تغییرات رخ داده در راستای مبارزه با «اسلام افراطی» و «اخوانی‌ها» صورت گرفته است.

«فهد الغفیلی» تأکید کرد: «اما حقیقت این است که تغییر مفاهیم و شیوه‌های آموزشی به دستور مستقیم نهادهای آمریکایی و اسرائیلی صورت گرفته است و همراه آن فرایند نظارت و ارزیابی مستمر نیز انجام می‌شود».

به گفته او فشارهای خارجی بر دولت ریاض برای تغییر مفاهیم آموزشی موضوع جدیدی نیست و بعد از حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۱، «لیبرمن» نامزد سابق معاون رئیس‌جمهور از وزارت آموزش و برخی مدارس دیدار کرد و خواستار حذف برخی متون و مفاهیم از جمله «ولایت و برائت» از کتاب‌های درسی شد؛ اما اکنون به قدرت رسیدن بن سلمان این فرصت بزرگ را برای آمریکا و رژیم صهیونیستی ایجاد کرده است که به تغییر این مفاهیم دست بزنند.

در این راستا کمیته آزادی‌های دینی بین‌المللی در آمریکا اقدام به بررسی کتب درسی عربستان سعودی در سال تدریسی ۲۰۱۷-۲۰۱۸ و مقایسه آن با سال‌های ۲۰۱۲ الی ۲۰۱۴ کرده و به این نتیجه رسیده است که کتاب فعلی هنوز برخی مفاهیم «متعصبانه و تحریک‌آمیز» دارد و مقامات آمریکایی باید فشارها را بر ریاض افزایش دهند.

در پایان سال ۲۰۱۷ نیز کنگره آمریکا درباره قانونی به بحث نشست که وزیر خارجه را ملزم می‌کرد که به طور سالیانه گزارشی از تلاش‌های عربستان برای تغییر مفاهیم آموزشی و از بین بردن آن‌چه «بخش‌های تحریک آمیز و بخش‌هایی که دعوت به خشونت می‌کند» به مجلس نمایندگان و سنا بدهد. این قانون یک بار دیگر نیز در سال ۲۰۱۹ به بحث گذاشته شد./ فارس

ارسال نظر